Eventualele probleme/nelamuriri tehnice generale.

Reguli forum

Dacă aveţi defecţiuni sau nelămuriri cu privire la maşina dumneavoastră, vă rog să căutaţi răspunsuri sau să deschideţi un subiect nou în Secţiunea dedicată modelului dumneavoastră. Această secţiune este doar pentru generalităţi.
Răspunde

Depinde viteza de calitatea benzinei la o turatie data ?

Viteza la o turatie data depinde si de calitatea benzinei
13
27%
Viteza depinde doar de turatia motorului, raportul transmisiei si diametrul rotilor
36
73%
 
Voturi totale : 49

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 14:48

$1 scrie:$2u au absolut nicio relevanta calculele pe care le faceti vis a vis de discutie.

Ba au, tocmai despre asta e vorba.

1) O anumita viteza inseamna o anumita turatie a rotii.

Care sunt obiectiile aici ?

2) Pinioanele din cutia de viteze nu patineaza.
Un numar de rotatii ale arborelui duce la un numar proportional de rotatii ale rotilor. Factorul de proportionalitate este o constanta intr-o anumita treapta de viteza, cunoscuta si sub numele de raport de transmisie.

Care sunt obiectiile aici ?

Deci turatia rotii este direct proportionala cu turatia motorului.
Deci viteza este direct proportionala cu turatia motorului.

$1 scrie:$2iteza unui vehicul este functie de :
- Greutate
- Coeficient de rulare
- Ceoficient aerodinamic
- Suprafata frontala
- Randamentul transmisiei


Acestia sunt factori care determina puterea necesara la volanta pentru a mentine o anumita viteza.
Bagam mai multa putere, masina accelereaza pana se restabileste echilibrul. Bagam mai putina putere, viteza se reduce.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 14:54

$1 scrie:$2i mai am o intrebare, inspirata de un coleg care doreste sa ramana anonim.

La masina de mai sus, daca motorul este oprit si rezervorul este gol (deci zero arderi, zero cifra octanica), bag in treapta a III-a si imping masina cu 40 Km/h, care credeti dvs. ca va fi turatia arborelui motorului ?


O intrebare si pentru tine, Daniel:
Toata lumea (fara exceptie) care a alimentat din afara (in vest cu precadere) a spus ca masina ii trage muuuult mai bine cu combustibilul de acolo.
Oare cum isi dau seama daca tot lantul de transformare de la motor la roata este identic? :D
Pe principiul pe care faci calculele poti pune in la motor orice lichid in stare sa faca explozie la presiune sau la scanteie si ai aceeasi viteza/putere.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:00

$1 scrie:$2i mai am o intrebare, inspirata de un coleg care doreste sa ramana anonim.

La masina de mai sus, daca motorul este oprit si rezervorul este gol (deci zero arderi, zero cifra octanica), bag in treapta a III-a si imping masina cu 40 Km/h, care credeti dvs. ca va fi turatia arborelui motorului ?

Deci lucrati in colectiv.Ok ,nu ma deranjeaza,pot face fata si unor colective largite.
Pentru raspuns am nevoie de detalii :
cu contactul pus sau fara ?

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:09

$1 scrie:$2O intrebare si pentru tine, Daniel:
Toata lumea (fara exceptie) care a alimentat din afara (in vest cu precadere) a spus ca masina ii trage muuuult mai bine cu combustibilul de acolo.


"Trage mai bine" inseamna ca se accelereaza mai repede, urca mai repede in ture, e mai putin zgomotos motorul, etc.
Si am spus si eu pe topicul de la Fiesta, asta depinde de calitatea combustibilului, de cata apa si alte mizerii contine.
Dar intotdeauna, la mers constant, la o anumita turatie, intr-o anumita treapta, vei avea aceeasi viteza.

Poate sa fie si motorul oprit, turatia si viteza sunt legate printr-o constanta.

$1 scrie:$2are cum isi dau seama daca tot lantul de transformare de la motor la roata este identic? :D


Pentru ca se refera la acceleratii, reprize, demaraje, nu la mers constant.

LE: Sper ca nu insinuezi ca tipul de combustibil schimba parametrii lantului de transformare de la volanta la roata. :-O

$1 scrie:$2e principiul pe care faci calculele poti pune in la motor orice lichid in stare sa faca explozie la presiune sau la scanteie si ai aceeasi viteza/putere.


1) Nu am zis nimic despre putere
2) Poti sa si opresti motorul si sa impingi masina. La 40 Km/h, arborele se va invarti cu 1891.22 RPM

Iti garantez ca daca scoti o bujie la masina de mai sus, la 1891.22 RPM in treapta a III-a vei avea tot 40 Km/h.
Mai problematic ar fi sa ajungi la viteza aia si sa reusesti sa o mentii, pentru ca nu mai ai putere.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:10

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2i mai am o intrebare, inspirata de un coleg care doreste sa ramana anonim.

La masina de mai sus, daca motorul este oprit si rezervorul este gol (deci zero arderi, zero cifra octanica), bag in treapta a III-a si imping masina cu 40 Km/h, care credeti dvs. ca va fi turatia arborelui motorului ?

Deci lucrati in colectiv.Ok ,nu ma deranjeaza,pot face fata si unor colective largite.
Pentru raspuns am nevoie de detalii :
cu contactul pus sau fara ?


Ambele variante.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:19

Pe scurt, eu zic ca o cifra octanica mai mare creste puterea motorului (pe benzina, normal).
Din acest motiv se simte mult mai bine masina la acceleratie, etc... (inclusiv viteza maxima!)

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:28

$1 scrie:$2e scurt, eu zic ca o cifra octanica mai mare creste puterea motorului (pe benzina, normal).
Din acest motiv se simte mult mai bine masina la acceleratie, etc... (inclusiv viteza maxima!)


Pe lung, depinde.
Urmareste acest filmulet postat de mauru007:

http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwT ... re=related

Masinile cu motoare mici, normal-aspirate, proiectate cu accentul pe latura economica in defavoarea performantelor, nu castiga mai nimic din cifra octanica mai mare, nu au raportul de compresie dinamic suficient de mare.

Masinile cu motoare supraalimentate (turbina, compresor), cu rapoarte de compresie dinamice mai mari, pot extrage beneficii din benzina cu cifra octanica mai mare pentru ca este mai rezistenta la detonatii.

In Romania, nu-i sigur dar nici nu-i exclus ca benzina cu cifra octanica mai mare sa fie mai curata.

Daca masina poate extrage mai multa putere din benzina care i-o dai, ai dreptate: acceleratii mai bune, poate si viteza maxima mai mare daca nu intervine ceva limitare electronica si daca viteza maxima nu e specificata la turatia maxima.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:32

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2onsideram o cutie de viteze cu rapoartele din imagine (este cutia de pe Ford Ikon, vandut in India - Fiesta MK5 sedan, alta n-am avut la indemana dar valorile sunt tipice).

Consideram niste roti standard de 175/65 R14.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Diametrul: 583.1 mm
Circumferinta: 1831.9 mm

Deci la fiecare rotatie, daca nu patineaza, roata parcurge 1831.9 mm.
Ca sa am viteza de 40 Km/h, trebuie sa parcurg 40 Km intr-o ora.
Asta inseamna 40 Km / 1831.9 mm = 21835.25 rotatii in 60 de minute.
Asta inseamna 363.92 rotatii pe minut (RPM).

Cutia de viteze, in treapta a III-a, are un raport de 1.28, raportul final fiind de 4.06.
Deci in treapta a III-a, raportul total al transmisiei este 1.28 * 4.06 = 5.1968

Asta inseamna ca la fiecare 5.1968 rotatii ale arborelui, planetarele (deci rotile) efectueaza o rotatie.
Asta inseamna ca, pentru a avea la roata 363.92 RPM, la arbore trebuie sa avem 5.1968 * 363.92 RPM = 1891.22 RPM

Daca ambreiajul nu patineaza, turatia arborelui motorului (si deci si turatia volantei) va fi exact aceeasi, adica 1891.22 RPM.

Dupa cum se observa, eu nu inteleg unde intra in aceste calcule puterea, cifra octanica, eficienta arderilor, capacitatea cilindrica sau orice altceva legat de motor.


Nu au absolut nicio relevanta calculele pe care le faceti vis a vis de discutie.
Am spus si repet ca :
Viteza unui vehicul este functie de :
- Greutate
- Coeficient de rulare
- Ceoficient aerodinamic
- Suprafata frontala
- Randamentul transmisiei
- Putere.
Deci nu sunt conditii ca pentru aceeasi viteza sa avem aceeasi turatie.
Nu simplificam prea mult lucrurile doar de dragul de a explica ?....
Consider ca o calitate superioara a combustibilului determina o mai buna dinamica a vehiculului.


Pai parca se vorbea de aceeasi masina doar cu benzina schimbata, nu vorbim de masini diferite ca atunci e clar raspunsul. Deci, pentru simplificare, avem o masina si o alimentam cu 95 si cu 100. Unii zic ca daca ii pui 100, vei avea viteza X la mai putine ture decat cu benzina de 95. Asta deja e revolutie in fizica si chiar in chimie :D

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:40

Inca odata ,desi cred ca devenim plictisitori pentru colegii de forum:
Discutia a pornit de la calitatea combustibilului si trebuie sa excludem din calcul lanturile de constante (rapoate transmitere,etc) care nu au relevanta.
Pentru a mentine o viteza constanta trebuie sa variezi permanent turatia.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:41

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2
$1 scrie:$2onsideram o cutie de viteze cu rapoartele din imagine (este cutia de pe Ford Ikon, vandut in India - Fiesta MK5 sedan, alta n-am avut la indemana dar valorile sunt tipice).

Consideram niste roti standard de 175/65 R14.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Diametrul: 583.1 mm
Circumferinta: 1831.9 mm

Deci la fiecare rotatie, daca nu patineaza, roata parcurge 1831.9 mm.
Ca sa am viteza de 40 Km/h, trebuie sa parcurg 40 Km intr-o ora.
Asta inseamna 40 Km / 1831.9 mm = 21835.25 rotatii in 60 de minute.
Asta inseamna 363.92 rotatii pe minut (RPM).

Cutia de viteze, in treapta a III-a, are un raport de 1.28, raportul final fiind de 4.06.
Deci in treapta a III-a, raportul total al transmisiei este 1.28 * 4.06 = 5.1968

Asta inseamna ca la fiecare 5.1968 rotatii ale arborelui, planetarele (deci rotile) efectueaza o rotatie.
Asta inseamna ca, pentru a avea la roata 363.92 RPM, la arbore trebuie sa avem 5.1968 * 363.92 RPM = 1891.22 RPM

Daca ambreiajul nu patineaza, turatia arborelui motorului (si deci si turatia volantei) va fi exact aceeasi, adica 1891.22 RPM.

Dupa cum se observa, eu nu inteleg unde intra in aceste calcule puterea, cifra octanica, eficienta arderilor, capacitatea cilindrica sau orice altceva legat de motor.


Nu au absolut nicio relevanta calculele pe care le faceti vis a vis de discutie.
Am spus si repet ca :
Viteza unui vehicul este functie de :
- Greutate
- Coeficient de rulare
- Ceoficient aerodinamic
- Suprafata frontala
- Randamentul transmisiei
- Putere.
Deci nu sunt conditii ca pentru aceeasi viteza sa avem aceeasi turatie.
Nu simplificam prea mult lucrurile doar de dragul de a explica ?....
Consider ca o calitate superioara a combustibilului determina o mai buna dinamica a vehiculului.


Pai parca se vorbea de aceeasi masina doar cu benzina schimbata, nu vorbim de masini diferite ca atunci e clar raspunsul. Deci, pentru simplificare, avem o masina si o alimentam cu 95 si cu 100. Unii zic ca daca ii pui 100, vei avea viteza X la mai putine ture decat cu benzina de 95. Asta deja e revolutie in fizica si chiar in chimie :D


Cititi,va rog cu atentie!
Am spus turatie diferita ,nu mai mica ...

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 15:51

$1 scrie:$2iscutia a pornit de la calitatea combustibilului si trebuie sa excludem din calcul lanturile de constante (rapoate transmitere,etc) care nu au relevanta.


In caz ca nu s-a inteles, pe noi ne intereseaza legatura dintre turatia la volanta si turatia rotii (viteza).

Tocmai ca acele constante sunt cele care leaga turatia la volanta de turatia rotii. Au o relevanta capitala pentru discutie.
Iar noi asta dezbatem, daca acele constante depind sau nu de cifra octanica.
Eu zic ca depind doar de numarul de dinti ai pinioanelor. Altii spun ca depind si de cifra octanica. Eu zic ca constantele sunt aceleasi si daca golesti rezervorul.

$1 scrie:$2entru a mentine o viteza constanta trebuie sa variezi permanent turatia.

Ma iertati, dar asta mi se pare o aberatie.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 16:12

$1 scrie:$2entru a mentine o viteza constanta trebuie sa variezi permanent turatia.


Nu stiu de ce, dar cruise control-ul de pe masina mea e de alta parere... Cat despre raspunsul Dvs la ce am zis io, mai bine v-ati uita la ce ziceti:

"Nu au absolut nicio relevanta calculele pe care le faceti vis a vis de discutie.
Am spus si repet ca :
Viteza unui vehicul este functie de :
- Greutate
- Coeficient de rulare
- Ceoficient aerodinamic
- Suprafata frontala
- Randamentul transmisiei
- Putere.
Deci nu sunt conditii ca pentru aceeasi viteza sa avem aceeasi turatie."

Ce treaba are greutatea care la ACEEASI masina este LA FEL?? Inca o data repet, discutia a plecat de la:

1. se da masina X (unde X este in permanenta X, deci sa zicem un Focus, in permanenta aceeasi masina!)
2. se pune benzina de 95 si vom avea viteza Y la Z rpm
3. se pune benzina de 100 si vom avea viteza Y la W rpm, unde W<>Z.

Cine vede greseala sa ridice mana. Einstein nu mai poate...

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 16:30

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2e scurt, eu zic ca o cifra octanica mai mare creste puterea motorului (pe benzina, normal).
Din acest motiv se simte mult mai bine masina la acceleratie, etc... (inclusiv viteza maxima!)


Pe lung, depinde.
Urmareste acest filmulet postat de mauru007:

http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwT ... re=related

Masinile cu motoare mici, normal-aspirate, proiectate cu accentul pe latura economica in defavoarea performantelor, nu castiga mai nimic din cifra octanica mai mare, nu au raportul de compresie dinamic suficient de mare.

Masinile cu motoare supraalimentate (turbina, compresor), cu rapoarte de compresie dinamice mai mari, pot extrage beneficii din benzina cu cifra octanica mai mare pentru ca este mai rezistenta la detonatii.

In Romania, nu-i sigur dar nici nu-i exclus ca benzina cu cifra octanica mai mare sa fie mai curata.

Daca masina poate extrage mai multa putere din benzina care i-o dai, ai dreptate: acceleratii mai bune, poate si viteza maxima mai mare daca nu intervine ceva limitare electronica si daca viteza maxima nu e specificata la turatia maxima.


Incurcam lucrurile in loc sa le lamurim:
1,6L Duratec 16V Ti-VCT 110CP/85 kW
raport de compresie 11:1
1,6L Duratec 16V Ti-VCT 125CP/92 kW
raport de compresie 11:1
2,0L Duratec HE 145CP/107 kW
raport de compresie 10,8:1
2,3L Duratec HE 16V 161CP/118 kW
raport de compresie 10,6:1

2,5L Duratec 20V 220CP/160 kW supraalimentat
raport de compresie 9:1
Si in plus raportul este :de comprimare nu si dinamic de comprimare
Va las sa trageti singuri concluziile !!!
Va doresc o seara buna si mai multa rabdare si atentie !

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 16:33

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2entru a mentine o viteza constanta trebuie sa variezi permanent turatia.


Nu stiu de ce, dar cruise control-ul de pe masina mea e de alta parere... Cat despre raspunsul Dvs la ce am zis io, mai bine v-ati uita la ce ziceti:

"Nu au absolut nicio relevanta calculele pe care le faceti vis a vis de discutie.
Am spus si repet ca :
Viteza unui vehicul este functie de :
- Greutate
- Coeficient de rulare
- Ceoficient aerodinamic
- Suprafata frontala
- Randamentul transmisiei
- Putere.
Deci nu sunt conditii ca pentru aceeasi viteza sa avem aceeasi turatie."

Ce treaba are greutatea care la ACEEASI masina este LA FEL?? Inca o data repet, discutia a plecat de la:

1. se da masina X (unde X este in permanenta X, deci sa zicem un Focus, in permanenta aceeasi masina!)
2. se pune benzina de 95 si vom avea viteza Y la Z rpm
3. se pune benzina de 100 si vom avea viteza Y la W rpm, unde W<>Z.

Cine vede greseala sa ridice mana. Einstein nu mai poate...


Si nici eu nu ma simt prea bine...
Iar conditiile era general valabile chiar daca s-a discutat si de cazuri particulare.
Deci sunteti de acord ca difera turatia...Asta incerc sa spun si eu si asta de vreoncateva ore bune.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 16:45

$1 scrie:$2eci sunteti de acord ca difera turatia...Asta incerc sa spun si eu si asta de vreoncateva ore bune.


Nu, nu suntem de acord. Tocmai de asta discutam.
Pe aceeasi masina, in regim constant, este imposibil sa ai turatii diferite pentru aceeasi viteza.

aceeasi masina = aceleasi roti, aceeasi cutie de viteze si diferential
regim constant = nu se accelereaza, nu se franeaza, nu patineaza rotile, nu patineaza ambreiajul.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 17:29

$1 scrie:$2ncurcam lucrurile in loc sa le lamurim:
1,6L Duratec 16V Ti-VCT 110CP/85 kW
raport de compresie 11:1
1,6L Duratec 16V Ti-VCT 125CP/92 kW
raport de compresie 11:1
2,0L Duratec HE 145CP/107 kW
raport de compresie 10,8:1
2,3L Duratec HE 16V 161CP/118 kW
raport de compresie 10,6:1

2,5L Duratec 20V 220CP/160 kW supraalimentat
raport de compresie 9:1
Si in plus raportul este :de comprimare nu si dinamic de comprimare


Altii nu sunt de aceeasi parere: http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio

Valorile citate mai sus sunt rapoarte de compresie statice, as putea sa le spun chiar "geometrice".

In realitate, in timpul functionarii, amestecul este supus unui raport de comprimare dinamic, care depinde de:
- raportul static de compresie
- forma axelor cu came
- existenta / inexistenta unui sistem de supraalimentare (turbina, compresor) - acesta este si motivul pentru care cel mai performant motor din lista are si cel mai mic raport de compresie static, 9:1

Pentru informatii suplimentare, va recomand sa incepeti cu o cautare pe Google: "static compression ratio", respectiv "dynamic compression ratio".

Daca ne luam doar dupa raportul static de compresie, ar insemna ca o Fiesta cu un motor Duratec cu raportul de compresie de 11:1 ar beneficia mult mai mult de pe urma unei cifre octanice mai mari decat motorul de pe Focus ST, cu raportul de 9:1.
Dar eu cred ca e exact pe dos. Adica, in Fiesta, daca bagi o benzina curata de 95 sau de 100, tot atata scoti.
In Focus ST turbo, daca bagi benzina de 95, s-ar putea sa nu-i placa. Dar va recomand sa revedeti filmuletul de mai sus.


$1 scrie:$2a las sa trageti singuri concluziile !!!
Va doresc o seara buna si mai multa rabdare si atentie !


Va multumesc, asemenea si dvs. !

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 17:31

Deci...am gasit dovada :) se poate sa ai turatie diferita la aceeasi viteza :D
http://www.youtube.com/watch?v=2thfa4cZaM0
Si tot ce-ti trebuie e o Dacie dotata cu claxon ;)

Si un picutz offtopic, eu unul n-am mai vazut asa ceva
http://www.youtube.com/watch?v=FsyJfxgd5Pw&NR=1

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 17:37

Dl. Adriancar,

Asteptam in continuare raspunsul la intrebarea de mai jos:

Se ia o masina la care se cunosc rapoartele cutiei de viteze si circumferinta rotii, se baga in treapta a III-a si se impinge masina cu 40 Km/h, fara a porni motorul.

Ce turatie va avea volanta, cu contactul pus ?
Dar cu contactul luat ?
Dar cu rezervorul gol ?

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 17:58

$1 scrie:$2entru a mentine o viteza constanta trebuie sa variezi permanent turatia.

Aici chiar ai revolutionat fizica :(( .

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 19:52

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2entru a mentine o viteza constanta trebuie sa variezi permanent turatia.

Aici chiar ai revolutionat fizica :(( .


Depinde de cum mergi...normal sau in modul "sportiv" ;)
Adica talpa 2-3-5 secunde, apoi "relanti" 2-3-5 secunde....si tot asa pina vomiti 8-} 8-}

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 22:49

dupa ce am citit toata discutia de pe aici si in conditii ideale(fara patinari de nici un fel, coeficient de frecare constant pe toata lungimea drumului etc) (ceea ce exista doar teoretic) viteza depinde de turatie, pentru ca turatia da forta de tractiune.

ce mi s-a parut ciudat este ca cineva spunea ca daca pe drum drept la 2000 RPM ai 40km/h pe o panta ai aceeasi viteza la acelasi numar de rotatii...nu sunt de acord pentru ca in momentul in care esti in panta forta care se opune miscarii este mai mare decat atunci cand esti pe drum drept si prin urmare pt ca acceleratia (ca notiune fizica) si deci si viteza sa ramana constante, forta de tractiune trebuie sa creasca ca sa echilibreze si numarul de turatii creste..asta explicata fizic dupa principiile mecanicii..si acelasi lucru se intampla si cand ai vant puternic din fata si o masina nu foarte aerodinamica..impune o rezistenta care trebuie contracarata cu un exces de turatii pentru a pastra viteza constanta.

explicat mai simplu dupa cum mi se zicea pe la scoala de soferi...schimba mai sus ca o ia masina inapoi pt ca eu din cauza sunetului motorului supraturat schimbam normal..

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 23:28

Haideti sa incepem cu lucrurile elementare: http://www.howstuffworks.com/gears.htm" target="_blank
In linkul de mai sus este prezentat cum functioneaza demultiplcarea, cum functioneaza un reductor de fapt. Cutia de viteze nu este altceva decat un reductor cu mai multe trepte. Este imposibil ca cele doua roti ale angrenajului sa se roteasca cu alta turatie decat cea impusa fizic de raportul dintre circumferintele lor (sau numarul de dinti in cazul rotilor dintate din cutia de viteze).
Deci sa spui ca pt a mentine viteza constanta trebuie sa variezi turatia este absurd. Pt a mentine viteza constanta "dai mai mult gaz" motorului pt a mentine constanta turatia si astfel si viteza

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 23:35

este absurb intr-adevar sa spui ca o variezi daca prin asta se intelege ca mergi pe un drum constant si tu ii dai gaz dupa care o lasi sa mearga iar ii dai gaz iar o mai lasi.. dar daca se schimba conditiile e posibil ca variatia turatiei sa fie necesara pentru a pastra viteza constanta

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

15 Mai 2008, 23:55

deci ... se poate obtine aceasi viteza la turatii diferite :D ..... dar in trepte diferite de viteza (cred ca pittbull si Adriancar asta au uitat sa scrie), sau cu o cutie cu variatie continua.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

16 Mai 2008, 00:00

pai bine asta e destul de logic si testat cu 70 in a 2-a sau in a 3-a si e clar ca la a 2-a motorul e sus in ture dar eu raman la parerea mea ca se poate in aceeasi treapta a cutiei sa ai aceeasi viteza la turatii diferite, dar depinde de forma drumului, ma rog de factori externi ce nu tin de motor

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

16 Mai 2008, 00:12

Dupa cateva discutii pe PM cu Daniel eu am gasit o posibila explicatie (nu stiu daca va fi si el de acord cu asta :D )
OK, sa o luam de la inceput:
1) masina are combustibil de slaba calitate
2) masina are combustibil de buna calitate
Cred ca sunteti de acord ca in varianta 2 motorul poate furniza mai multa putere (vorbim aici de motoare la care se simte asta)...
Presupunem o rampa suficient de lunga pentru experimente (asa mi s-au parut mai usor de vizualizat efectele).

Sa zicem ca in cazul 2 masina urca in mod constant cu viteza de 40 km/h, la o turatie a motorului de 3500 rpm (cifrele sunt aleatoare, nu au nici o relevanta in realitate, ma refer la ele doar pentru comparatie), motorul dezvoltand 100 Nm pentru asta.
In cazul 1, vom constata ca puterea dezvoltata de motor la 3500 rpm nu mai acopera 100Nm decat daca scade viteza. Daca vrem sa urcam tot cu 40 Km/h va trebui sa crestem turatia apasand pe acceleratie.

Uite asa in primul caz vom avea 40 km/h la 3700 rpm iar in al doilea caz 40 km/h la 3500 rpm.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

16 Mai 2008, 00:24

pittbull da' altfel e aproape imposibil (doar daca patineaza ambreiajul, caz in care turatia e mai mare) si e aiurea sa sustii o astfel de aberatie.
sau daca masina merge cu gaz (are co mai mare de 100) o sa ajunga sa mearga la turatia de ralanti cu viteza maxima? =))
te-ai uitat in link-ul dat de Huffy??


Mihai L in primul caz trebuie crescuta turatia schimband treapta de viteza, sau daca motorul dezvolta mai mult de 100 N.m la acea turatie, sa apesi mai mult pe acc decat apesi cand mot funct cu benzina de buna calitate. altfel e imposibil.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

16 Mai 2008, 00:35

$1 scrie:$2..

Mihai L in primul caz trebuie crescuta turatia schimband treapta de viteza, sau daca motorul dezvolta mai mult de 100 N.m la acea turatie, sa apesi mai mult pe acc decat apesi cand mot funct cu benzina de buna calitate. altfel e imposibil.


Vorbim de 200 rpm diferenta, si asta la 3500 rpm, la un motor pe benzina...
Daca ti-e mai simplu, socoteste 4200rpm si 4400rpm (sau 5000 vs 5200), am spus ca sunt folosite doar ca idee.
Important este sa intelegi fenomenul: motorul nu este in stare sa dezvolte aceeasi putere cu un combustibil mai slab si asta afecteaza turatia la care trebuie supus ca sa furnizeze o aceeasi viteza.

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

16 Mai 2008, 01:10

ok...co a benzinei afecteaza (putin) performantele motorului si trebuie turat mai mult pt a produce aceasi putere....DAR in alta treapta (inferioara) a cutiei de viteze. :-S
daca la 3500rpm, intr-o treapta oarecare, motorul nu are o rezerva de putere(daca o are atunci o sa-si pastreze turatia si viteza constante), masina nu poate accelera, deci mot nu poate ajunge la 3700 si daca rampa e mare o sa scada turatia, deci si viteza, si iar trebuie mestecat in cv @-) (pt a rula cu aceasi viteza la alta turatie :D )

Re: Viteza, turatia si cifra octanica

16 Mai 2008, 06:44

$1 scrie:$2k...co a benzinei afecteaza (putin) performantele motorului si trebuie turat mai mult pt a produce aceasi putere....DAR in alta treapta (inferioara) a cutiei de viteze. :-S
daca la 3500rpm, intr-o treapta oarecare, motorul nu are o rezerva de putere(daca o are atunci o sa-si pastreze turatia si viteza constante), masina nu poate accelera, deci mot nu poate ajunge la 3700 si daca rampa e mare o sa scada turatia, deci si viteza, si iar trebuie mestecat in cv @-) (pt a rula cu aceasi viteza la alta turatie :D )


Vad ca insisti in schimbarea vitezei... =))
Bineeee... Ce faci daca vorbim de treapta a 5-a (din 5), rampa dispare (rezistenta opusa de aer la inaintare este semnificativa acum) si 6200 rpm vs 6400 rpm (la 170km/h)?
Presupunem ca motorul trage OK pana la 6500rpm, dupa care iti taie alimentarea.
Continui sa retrogradezi? :D
Răspunde