de Officer » 03 Oct 2008, 13:10
Banda CB
Banda (Radio) a cetateanului este, in multe tari, un system radio de comunicare pe distanta scurta, simplex (catre o singura directie), intre indivizi pe o selectie de 40 de canale in banda 27 MHz. In cele mai multe tari band CB nu necesita o licenta si poate fi folosita pentru afaceri la fel ca si pentru libera comunicare personala.
CB a fost odata singura cale de comunicare pe doua cai pentru consumatorii individuali. Cu timpul s-au definit cateva categorii de utilizatori precum soferii de camioane, pasionatii de radio si cei ce aveau nevoie de comunicare pe distanta scurta pentru intrebuintari particulare.
Frecventele de 27 MHz folosite de statiile CB, care necesita o antena lunga si nu se propaga bine in interior, tind sa descurajeze folosirea statiilor portabile pentru multe aplicatii. Multi consumatorii utilizatori de statii radio portabile (familii, vanadori, excursionisti) s-au mutat pe banda 49MHz.
Pe de cealalta parte statiile CB sunt populare la soferii de tir-uri si camioane, folosindule la comunicarea directiilor, problemelor de trafic si alte lucruri de importanta. Datorita regulamentelor din tarile Europei, care nu intotdeauna se potrivesc cu toate tarile acesteia, statiile CB sunt asociate cu pasionatii, dar si cu camionagii.
Legitim, folosirea de CB pe distante scurte este cateodata facuta dificila de utilizatori care nu coopereaza si utilizatorii de statii de mare putere ilegale, care sunt capabile sa transmita la sute de km distanta. De obicei regulile se aplica impotriva celor mai severe interferente de statii ce fac comunicarea prin CB dificila, abatanduse de la principiile de baza ale comunicarii CB.
Puterea maxima legala de emisie a unei statii CB este 4W pentru AM si 12W pentru SSB, putere masurata la mufa de conectare a antenei. Oricum, amplificatoare liniare externe, ilegale, sunt cateodata folosite pentru a mari puterea de emisie/receptie. Initial au fost interzise amplificatoarele din gama 24 – 35 MHz pentru a descuraja folosirea lor la statiile CB, insa folosirea lor a continuat.
Explozii solare
In perioadele de apogeu a exploziilor solare, chiar si statiile de putere mica pot fi auzite cateodata la sute sau chiar la mii de Km departare. Aceste perioade, in care semnalele se lovesc de ionosfera, contribuie la interferente pe frecventele CB. In mod normal este interzisa fololosirea lor astfel, datorita contradictiei ca acest serviciu se foloseste pe distante scurte, dar aceasta regura este in majoritatea cazurilor ignorata.
Toate frecvente din spectrul HF (3-30 MHz) sunt capabile sa fie refractate de existenta particulelor puternic incarcate din ionosfera. Cu aceasta abilitate de a se propaga, folositorii de CB au putut comunica la mii de Km, cateodata chiar in jurul lumii. Proprietatile ionosferei de a refracta semnalul inapoi catre pamant este cauzata de soare iar capacitatea posibila de ionizare este legata de ciclul de explozii solare de 11-ani. In perioadele de activitate intensa, bada ramane deschisa pentru aproape itreaga lume, pentru perioade lungi de timp.
Benzile libere si statii pentru export
Folosirea statiilor pirat pe frecvente de deasupra sau dedesubtul stabilit de CB se numesc “transmisie libera” sau “transmisie in afara”. In timp ce unii considera aceste frecvente doar dedesubtul benzii CB, sau intre banda CB si banda pentru amatori de 10-metri, fiind nepopulata si subfolosita, aceste frecvente sunt deobicei alocate altor servicii radio, incluzand agentii guvernamentale, iar operatiile neautorizate pe aceste benzi sunt ilegale. Cu toate acestea, statiile ilegale si amplificatoarele nu ar putea indeplini o practica inginereasca buna pentru distorsia armonica, care, adesea atrage atentia autoritatilor.
Comunicarea in afara benzilor destinate CB este posibila cu echipament CB modificat, radiouri amatoare pentru a transmite pe 11-metri, statii CB straine care pot oferi canale diferite, sau cu radiouri care sunt vandute pentru export.
Altfel decat radiourile amatoare care pot fi continuu schimbabile in frecventa, statiile CB pentru export au frecvente stabilite, numite canale. Selectia benzilor a acestor statii pentru export cuprinde macar un plan de frecvente strain. Deobicei ele au un boton si un afisaj care citeste pana la canalul 40, dar include si un extra selector de banda care muta toate cele 40 de canale deasupra sau dedesubtul benzii, plus un buton “+10kHz” pentru a ajunge pana la frecventa A. Aceste statii pot avea 6 sau chiar 12 benzi, stabilind un set de canale cvasi-CB pe tot felul de frecvente neautorizate. Benzile sunt deobicei denumite de la “A” la “F”, cu banda CB ca “D”.
De exemplu, un utilizator cu o statii de export care vrea sa foloseasca 27.635 MHz ar alege calalul 19 (27.185) si apoi muta statia un canal mai sus (+0.450).
Chiar si cei care nu sunt rau intentionati (dar tot ilegal) pot ajunge pe frecvente care sunt foarte mult folosite. Canalul 19, 2 benzi mai sus devine 28.085, care este in banda 10-metri doar in codul Morse. Amatori licentiati numesc aceasta activitate ca intruziune, adesea inregistrand, localizand si raportand aceste transmisii.
Operatorii benzii libere, folosesc deasemenea statii amatoare care au fost modificate pentru a transmite in afara benzii. Astazi multe tipuri de staii amatoare pot fi gasite pe CB, variind de la acoperire intreaga pe HF pana la statii mobile pe 10-metri. In unele tari este ilegala importarea si comercializarea unor astfel de statii si este interzisa transmiterea pe frecventele CB cu o statie amatoare sub normal.
Antena CB
Cum 27 MHz este o lunga lungime de unda pentru comunicatiile mobile, alegerea antenei are o importanta destul de mare in performatele statiei CB.
Antena mobila quad-unda ridicata vertical este destul de comuna. Aceasta poate fi inalta de 2.7 metri si montata jos pe caroseria masinii, iar deobicei are un arc si un disc de pridnere. Cand o antena asa de lunga nu se poate monta, antene mai scurte cu rasuciri care fac antena mai lunga electric decat este defapt. Rasucirile pot fi la baza antenei, la mijloc sau sus. Multi camionagii folosesc doua antene co-fazate montate pe oglinzi. Acest aranjament reduce distorsiunile propagarii de unda printr-o suprafata de impamantare nesimetrica, transmitand efectul de caroseie a camionului pe modelul radiatiei. Cand un asemenea aranjament este construit asa cum trebuie, imbunatateste performantele de la fata si de la spate, reducand performanta de pe lateral, dezirabil pentru conducatorii de camioane lungi. Unii operatori folosesc doar una din antenele aranjamentului. Astfel se inlatura complexitatea si beneficiile unei asezari co-fazate, dar ofera masinii un aspect cosmetic simetric preferat de conducatori.
O alta antena mobila este antena jumatade de unda continuu incarcata. Acestea nu necesita o suprafata de impamantare pentru a obtine aproape 50 ohm la statie. Acestea sunt folosite adesea pe vehicule din fibra de sticla cum ar fi snowmobilele sau barcile. Sunt deasemenea ideale pentru folosirea statiilor de baza unde circumstantele exclud folosirea antenelor ce necesita o suprafata de impamantare pentru a functiona corect.
Statiile portabile folosesc fie o antena telescopica verticala centrata central, sau o antena continua imbracata in cauciuc.
Antenele CB de baza pot fi verticale pentru o acoperire omnidirectionala, sau parabolice, care se folosesc pentru a comunica cu o regiune particulara.
Obsedat de ordine si disciplina.