$1 scrie:$2i fara criza, situatia celor 3 producatori americani nu era prea roz.
Pai da, pentru ca marea problema a constructorilor americani de masini se numeste sindicatul (
http://www.uaw.org). Aia sunt un cancer in zilele noastre pentru producatori deoarece si-au castigat in anii de glorie ai industriei auto niste beneficii imense care acum i-au adus pe angajatori in pargul falimentului. Nu e posibil ca un John (Gigel pe romaneste, fara sa-i jignesc pe cei care poarta numele de Gigi, Gigel) care strange 8 suruburi pe linia de productie (si altceva nu stie sa faca) sa castige cat un mecanic dintr-un service independent de la ei, de ex.
Nu-i acceptabil ca angajatorul sa cheltuiasca milioane de dolari anual pe controlul antialcool si antidrog al angajatilor, in speranta ca asa va ajunge sa aiba motive sa mai dea cativa Gigei afara. Nu-i acceptabil ca angajatorul sa cheltuiasca milioane bune de dolari anual cu o divizie care sa verifice veridicitatea accidentelor de munca si a costurilor cu asigurarile medicale (pentru ca Gigel ala, e smecher in raport cu angajatorul din clipa in care a ajuns membru UAW si daca are chef de o bauta cu baietii, 3 zile in luna aprilie, isi da cu un ciocan in mana, se duce la medic, isi ia concediu medical si compania plateste!).
In fine, si despre pensii sunt lucruri de spus (acolo nu-ti da statul nicio pensie, nu se plateste CAS, pentru ca americanul considera ca nu statul trebuie sa gestioneze acesti bani pentru ca statul fura; totul e privat si costa mult si tocmai aia privati au dat gres - vezi AIG care a fost salvata de stat) deoarece s-au negociat pachete de pensii in alte vremuri si acum (prin reevaluari) s-a ajuns la niste costuri imense care nu mai pot fi sustinute prin pretul produselor.
Din punctul asta de vedere, falimentul industriei americane auto ar fi un motiv de satisfactie pentru multi manageri care au suportat ani la randul presiunea sindicatului, fara sa poata riposta. De fapt, GM, asta urmareste prin faliment, situarea pe o pozitie de forta in negocierile cu UAW insa intrarea in faliment nu le garanteaza evitarea procedurii de lichidare si d-aia nu au curaj sa faca pasul asta (pentru ca daca intra in faliment, vor avea multiple alte probleme cu creditorii si furnizorii dar din perspectiva relatiilor cu sindicatul, aceasta stare ar fi binevenita). Ford se pare ca gestioneaza mai bine relatiile cu UAW (si nu de ieri, de azi)...nu stiu inca de ce dar ma intereseaza subiectul...pentru ca Ford chiar a reusit sa schiteze un plan pe termen scurt cu UAW de reducere a cheltuielilor cu vreo 6 miliarde de dolari.
PS: Cand vor veni porni treaba in Romania, Ford va fi foarte incantata de colaborarea cu sindicatul autohton pentru ca dupa ce rezolva problema furturilor din incinta fabricii, totul va merge uns

. Coreeni nu rezolvasera problema furturilor, probabil din cauza ca s-au adaptat prea bine acolo

FF1, 1.8 Zetec Ghia, Mazda 2 TE.
Regret nothing. Fear less.
Socialismul e carja capitalismului.
Buy Romanian! Save your job!