Saptamana care tocmai se incheie,am avut la reparat un Ford Focus 1.8 TDCI,la care sau inlocuit volanta,senzor volanta,rola accesorii si cureaua de la accesorii si cu aceasta ocazie m.am gandit sa fac o scurta prezentare a motorului si descrierea operatiei in sine.
Se practica 2 metode pentru demontarea cutiei de viteze:
1.se demonteaza numai cutia,motorul fiind suspendat in diferite moduri,
2.se demonteaza motorul cu cutie cu tot si se lucreaza la banc.
Prin cele descrise de mine in cele ceea ce urmeaza,tin sa precizez ca nu vreau sa jignesc pe nimeni si este o parere proprie,pentru care imi asum raspunderea.
La punctul numarul 1,colegii mei de breazla demonteaza numai cutia de viteze,sprijinind motorul cu tot felul de improvizatii si de cele mai multe ori,acestea duc la ruperea racordurilor de la radiator,ruperea jojei,deteriorarea instalatiei electrice,etc si toate acestea le pot confirma colegi de forum care au venit pe la mine si s.au plans de acest fapt si pot mentiona nume,daca se doreste.
La punctul numarul 2,procedeu care il folosesc si eu,se demonteaza motorul de pe caroserie cu totul si se lucreaza la banc si in acest mod se face si o revizie generala la toate racordurile si subansamblurile lui,evitand eventualele probleme de racorduri imbatranite fizic,care in scurt timp pot duce la deteriorarea lui.
Pentru efectuarea acestei operatii de inlocuire a ambreiajului,se fac in ordine urmatoarele operatii:
-se demonteaza scutul si colierele de la burdufele planetarelor la partera dinspre cutie,
-se demonteaza rotile si apoi suruburile care fixeaza amortizoarele in fuzete si se extrag planetarele,
-se goleste instalatia de racire si de desfac racordure,inclusiv vasul de expansiune,
-se demonteaza conductele de ulei de pe caseta de servodirectie,ele fiind fixate cu un singur surub de M6 si se goleste instalatia,
-se demonteaza compresorul AC si se leaga de traversa de la radiator,pentru a nu mai consuma freonul din instalatie,
-electromotorul,
-baterie cu suport cu tot,
-vas lichid pedala de ambreiaj,
-tabloul electric se da intr.o parte,
-cele 4 piulite care sustin evacuarea de langa turbo,
-in final se da motorul jos.
In momentul in care am tras cutia de viteze de pe motor,sa nu exagerez dar cred ca era in interior,pe putin 0,5 kg de pilitura de la volanta rupta si acelasi lucru si in electromotor.Am curatat absolut totul cu presiune de aer si apoi am remontat totul la locul ei.
Ceva probleme au fost la demontare deoarece toate suruburile si piulitele erau ruginite,masina este din 2002 si nu a fost demontata niciodata.Am mai avut neplacuta surpriza sa constat,ca a umblat un mecanic din Bucuresti la placutele de frana care era foarte uzate si le.a schimbat,dar nu a binevoit sa mai brideze furtunul de la frana pe amortizor ca sa nu frece de roata.
Aveti grija la citirea semnificatiei fiecarei poze:
- FiÅŸiere ataÅŸate
-

- Antrenorul planetarei de pe partea dreapta,unde se poate urmarii faimosul rulment care atunci cand se uzeaza,creaza tot felul de zgomote ciudate.
-

- Sistemul aditional de incalzire,efectuat cu cele 3 bujii.Acesta este descris pe un topic de moderatorul DGAlexandru,cum poate fi confectiona de cei care nu il au in dotare.
-

- Asa ramane compartimentul motor dupa demontare.
-

- Suspendare compresorului pentru a nu pierde freonul din instalatie.
-

- Alternatorul impreuna cu sistemul de antrenare.
-

- Distribuitorul injectiei.De aici pleaca motorina la fiecare injector in parte.
-

- Pompa de injectie.
-

- Mufele electrice care se afla deasupra cutie de viteze,ele facand alimentarea cutie si a motorului.
-

- Supapa EGR,care este postata pe admisie,pe partea din spate a motorului.
-

- Tamponul antirasturnare care fixeaza motorul si cutia,pe partea din spate,cu caroseria.