de DanielT » 13 Mar 2010, 17:13
ÎN INSTANŢĂ. Companiile de asigurări spun că rata de succes a unui proces intentat responsabililor pentru calitatea şoselelor este de 65% şi promit că lupta pentru recuperarea pagubelor va continua.
Numărul proceselor intentate de firmele de asigurări autorităţilor locale pentru a-şi recupera banii plătiţi şoferilor care şi-au distrus maşinile în gropi a explodat. Firmele de asigurări spun că un astfel de proces durează în medie cam un an şi jumătate.
Reprezentanţii Omniasig aveau pe rolul instanţelor, la sfârşitul anului trecut, 251 de dosare. Numărul proceselor câştigate în 2009 a fost de 14 şi doar un singur proces pierdut. „Valoarea totală a sumelor recuperate în instanţă în 2009 a fost de 26.219 lei, iar cea mai mare sumă într-un caz a fost de 9.777 de lei”, precizează Mădălina Constantin, reprezentant al Omniasig.
Ardaf, o altă firmă mare de asigurări a avut 18 procese, iar 7 au fost finalizate. Media despăgubirilor pe anul trecut a fost de aproximativ 50.000 de lei. „Exprimată în procente, rata de succes a unui proces este de 60%-65% în favoarea noastră”, susţine Marian Stoian, consilier Ardaf.
Bucureşti: 240 de procese
Avalanşa de dosare a început din 2007, când o modificare legislativă a dat dreptul firmelor de asigurări să-şi poată recupera de la municipalităţi banii plătiţi şoferilor cu maşini stricate în gropile oraşelor.
În Bucureşti, conform unei analize a revistei „Capital”, numai Administraţia Străzilor (ASB) avea anul trecut 240 de procese cu companiile de asigurare. „ASB a câştigat, prin sentinţe definitive şi irevocabile, 21 de dosare, a pierdut 3, iar 216 sunt în curs de soluţionare“, a declarat directorul Alina Roman pentru „Capital”.
Instituţia a plătit asigurătorilor aproape 475.000 de lei, o mare parte din sumă fiind achitată în contul proceselor pierdute în anul precedent. În 2008, ASB a plătit asigurătorilor aproape 1,7 milioane de lei.
La Iaşi, creştere de 900% a dosarelor
Astfel, dacă în 2005 au fost pe rol trei astfel de procese, în 2006 - două, iar în 2007 - patru, în 2008 şi 2009 numărul a ajuns la 36. Potrivit unei situaţii a Citadin, societatea din subordinea primăriei care se ocupă de asfaltări, suma totală solicitată în acest moment de firmele de asigurări se apropie de 100.000 de lei.
Recordul negativ este deţinut de o maşină care a suferit stricăciuni în valoare de 9.780 de lei. În Iaşi, starea drumurilor este catastrofală de mai mulţi ani. Două dintre arterele cele mai circulate şi mai afectate de gropi - DN 24 şi DN 28, sunt în administrarea Companiei de Drumuri Naţionale care a încheiat abia luna trecută două contracte în valoare de circa 7 milioane de lei pentru repararea lor. Iar compania este pârâtă în zeci de procese cauzate de starea proastă a drumurilor.
2,6 milioane de metri pătraţi de gropi
Şi la Cluj, primăria a devenit inamic public al asigurătorilor păgubiţi. După ce i-au despăgubit pe clienţii care şi-au stricat maşinile în gropile din asfalt, companiile de asigurări au cerut plata unor sume de bani într-un caz din 2007, trei din 2008, şapte din 2009, anul acest fiind depusă deja o notificare.
La Hunedoara, Asirom are 40 de astfel de procese pe rol, în timp ce filiala Omniasig din judeţ a câştigat deja 35 de dosare.
La Timişoara, pe rolul instanţelor au ajuns în ultimii ani circa 200 de „procese - gropi”. Pentru a câştiga procesele de acest gen sunt necesare probe care, de multe ori, sunt dificil de adunat, aşa că o pondere importantă a sentinţelor sunt în defavoarea asiguratorilor.
Probele la care apelează aceştia de cele mai multe ori sunt expertizele, fotografiile sau declaraţii ale martorilor.
Luna trecută Compania Naţională de Administrare a acestora a stabilit că faţă de aceeaşi perioadă din 2009 suprafaţă afectată de gropi a crescut cu 20%, la 2,6 milioane metri pătraţi.
FOCUS TOURNIER 2002 TDDI -90CP