ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
26 Aug 2011, 20:35
Salut!
In urma cu cateva zile am avut o discutie mai aprinsa cu un prieten referitoare la stilul de condus (el sustine ca asa se conduce cum face el si ca eu sunt o exceptie , eu cred ca exceptia este el).
Avem urmatoarea situatie ne deplasam in oras cu 60kmh si se observa o groapa care necesita reducerea pana la 20kmh(conditii normale de drum ce nu necesita frana de motor , carosabil uscat ) .
varianta nr 1 - se calca frana si pe la aprox 30 la ora ambreiajul schimbat a2-a si decuplat ambreiajul ajungand astfel la aprox 20kmh
varianta nr 2 - se calca ambreiajul se introduce viteza a 2-a se tine ambreiajul calcat si frana de la 60 pana la 25-30kmh si apoi se decupleaza ajungand astfel la viteza de 20kmh
Mentionez pentru a elimina anumite confuzii ca nu este vorba de frana de motor in aceste situatii avand in vedere ca debreierea se face cam in acelasi moment la aprox 25 kmh . diferenta e reprezentata de momentul in care se calca ambreiajul si se introduce treapta a2-a 60 vs 30 si de faptul ca sta ambreiajul calcat ceva mai multe sec pe perioada franarii de la 60 la 20 spre deosebire de cealalta varianta de la 30 la 20 .
Astept cat mai multe pareri cu varianta pe care o folositi voi si daca aveti cunostiinte tehnice o eventuala explicatie cum e mai bine din punct de vedere tehnic sa procedam si daca exista vreo componenta care poate fi afectata daca folosim una din variante.
Daca se poate v-as ruga sa specificati de cat timp aveti permis si nr de km aprox parcursi.(optional)
26 Aug 2011, 22:03
Sa inteleg ca ne este frica de frana de motor???

Se foloseste foarte bine si in conditii de sosea uscata si cu aderenta.
Daca pui problema pe distante foarte scurte, nu prea e diferenta intra stiluri (de la 60 la 30 iti ia foarte putin). Daca distanta este rezonabila franezi si apoi schimbi viteza.
Vezi, aici e vorba de stilul de condus: in momentul in care scoti masina din viteza intr-o situatie similara dar dupa cativa metri poate esti nevoit sa accelerezi dar deja nu poti pentru ca ai facut o manevra gresita.
Ambreiajul se apasa doar atunci cand e necesara schimbarea vitezei., de aceea varianta a doua propusa de tine este gresita.
Apropo, folosind frana de motor eviti uzarea placuteleor/discurilor de frana...
26 Aug 2011, 22:08
corecte sunt ambele variante, nu poti sa zici ca e neaparat gresita una sau alta.
prima insa e departe cea mai eficienta. regula pentru a conduce cat mai corect e ca se franeaza intotdeauna fara ambreaj. il calci la nevoie doar ca sa nu iti moara motorul sau sa schimbi treapta. si asta e valabil in general la orice. nu se franeaza cu ambreajul apasat, nu se ia curba cu ambreajul apasat, etc. pentru fiecare exista un motiv bun si fizic dovedit pentru care nu se face treaba asta. in cazul de fata eficenta franarii este mult mai mare fara ambreaj pentru ca intra si frana de motor in discutie si ajuta in acel moment. (pentru celalalt exemplu, masina e mult mai stabila in curbe cu ambreajul neapasat). nu cred ca e un motiv de dezbatere. e un fapt, e testat, se simte la mers ...
26 Aug 2011, 22:13
Prima varianta e corecta. Amreiajul nu se apasa decat in momentul in care se schimba viteza. Si niciodata nu lasi masina pe liber. Daca nu ai nevoie de frana de motor o lasi in o treapta superioara pana ajungi la 1,000 rpm.
26 Aug 2011, 22:47
sunt fr multe criterii. vara,iarna, oras, drum lung.
cred ca nu se poate da un raspuns ptr ca nu stii situatia din trafic.
daca cel din fata ta pune frana aproape brusca, si reduce viteza la 20/ora, atunci eu zic ca apesi ambreiajul rapid, folosesti frana de picior si pe urma o dai pe a doua si iti continui drumul.
frana de motor se foloseste de obicei cand anticipezi ce se intampla in fata ta, dar la cum se merge in oras, eu cred ca nu mai este timp si de frana de motor. si asta ma refer la un drum uscat pe timp de vara. situatia se schimba la drum lung, ca exemplu eu merg linistit pastrez distanta legala anticipez situatia din trafic si folosesc fr mult frana de motor.
este fr mult de discutat pe aceasta tema....
oricum votez ptr prima, a doua varianta este o tampenie...
27 Aug 2011, 02:33
Daca trebuie sa reduci pana la treapta a 2-a pe drum fara zapada/gheata se reduce cu frana pana pe la 20/kmh dupa care se calca ambreiajul... asa protejezi ambreiajul nu ai de ce sa folosesti frana de motor.
Ambreiajul se calca numai cand ai ajuns la viteza dorita pentru a schimba viteza indiferent ca e treapta a 2-a sau a 3-a, ca mai ramane pe urma un pic in frana de motor nu are nimic.
Deci e incorect sa calci ambreiajul si sa reduci cu frana de la 60kmh se reduce cu frana pana la 20-30/kmh se calca ambreiajul si se schimba a 2-a.
27 Aug 2011, 03:22
da ai dreptate

si daca ala din fata ta pune frana brusc, atunci tu foloseste frana de motor ca sigur te opresti in fundul lui
si dupa ce se opreste masina in fundul lui vezi sa nu uiti ca ai trecut sub cei 20km/ora si ai uitat sa apesi ambreiajul si sa schimbi viteza
27 Aug 2011, 04:13
mac01 am prezentat o situatie in care sti din timp ca este o groapa la care trebuie sa reduci la 20kmh , daca nu va puteti imagina groapa (cam greu la cate vezi zilnic) ganditi-va ca este o limitare de viteza inalta la care trebuie sa reduci la 20kmh . Am specificat clar conditii normale ,oras si carosabil uscat . Nu trebuie sa ducem discutia offtopic daca franeaza alt conducator sau daca este iarna .
sa repet situatia :
oras , singur pe strada vezi in departare o groapa sau un damb de limitare cum procedezi la 60kmh nefiind nevoie sa franezi brusc
- calci ambreiaj bagi a2-a si calci si frana cam in acelasi timp astepti cu picioarele calcate pe ambreiaj si frana sa se reduca la aprox 25 pana ridici de pe ambreiaj
SAU
- calci frana pana la 30 si acolo calci ambreiaju schimbi a2-a si ridici de pe ambreiaj
Discutia tehnica era daca are ceva ambreiajul daca sta calcat mai mult sau cutia daca bagi a2-a la 60kmh dar nu ridici de pe ambreiaj si sondajul era facut pentru a vedea care stil de condus e mai intalnit.
27 Aug 2011, 08:50
Inseamna ca aveti ochi de soim daca reduceti de la 60 la 20 doar din frecare.
Ca sa franezi fara frana de motor (cu toate ca asta nu prea e 'frana'), o faci scoasa din viteza. Cu toate ca NU e recomandat, eu nu circul niciodata cu masina scoasa din viteza. Iar cu ambreiajul calcat pe o perioada mai lunga, nici atat.
27 Aug 2011, 09:14
FYI, franarea ajutata de debreiere este mai eficienta decat franarea simpla. Exista teste facute in diverse situatii, se reduce distanta de franare suficient cat sa conteze in caz de probleme. Ei bine, eu am votat cu 2.
27 Aug 2011, 09:17
In cazul de fata se preciza ca NU este nevoie de franare urgenta...
27 Aug 2011, 09:35
Acu depinde cat dureaza la altii sa scada de la 60 la 20-30 prin franare

Daca ai frane bune, chiar daca nu te sui pe pedala, dureaza mai putin
27 Aug 2011, 09:39
dar, de asemenea , se specifica " Pentru reducerea fara frana de motor de la 60km/h la 20km/h ". Asadar, nu se ia in calcul frina de motor ci doar frinarea (pina la ce viteza??? ) urmata de debraiere/schimbare viteza 2-a
eu am votat 2
27 Aug 2011, 09:52
Pai tocmai. Sunt cateva secunde. Nu multe. De ce sa risc sa imi dea in nas?
27 Aug 2011, 12:42
mac01De unde ai scos faza cu "si daca ala din fata ta pune frana brusc"
Nu scrie nicaieri in primul post ca e nevoie de
FRANARE DE URGENTASi daca se rastoarna?
$1 scrie:$2a ai dreptate

si daca ala din fata ta pune frana brusc, atunci tu foloseste frana de motor ca sigur te opresti in fundul lui
si dupa ce se opreste masina in fundul lui vezi sa nu uiti ca ai trecut sub cei 20km/ora si ai uitat sa apesi ambreiajul si sa schimbi viteza

27 Aug 2011, 15:23
cand am spus fara frana de motor m-am referit fara acea frana de motor evidenta cum ar fi sa introduci a2-a la 60 si sa ridici de pe ambreiaj ... situatia unei frane de motor line cum ar fi cea de a lasa masina sa se reduca fara a calca ambreiajul nu am considerato frana de motor in situatia de mai sus (desi este si aceea). Si intrebarea era cum faceti voi in mod uzual lasati masina sa se reduca la 30 (folosind acea usoara frana de motor) sau calcati ambreiajul schimbati a2-a la 60 si stati cu el calcat pana ajungeti la 25kmh.
Viper nu m-am referit la franare brusca sau daca ai frane bune ... deci franare lina .
Va multumesc pentru raspunsuri si astept mai multe pareri si voturi ... observ ca din cati au citit au postat si votat destul de putini .
28 Aug 2011, 08:18
Cand zici 'fara frana de motor' inseamna ori scoasa din viteza, ori cu ambreiajul apasat, ori cu frana de servicu, ceea ce nu cred ca e cazul. Frana de motor poti sa faci si in treapta a 6-a. Frana de motor nu este socul unei retrogradri agresive, ci toata durata in care nu apesi pe acceleratie (evident, in functie de panta, trebuie sa stii in ce treapta de viteza sa pui masina ca sa franeze efectiv/simtitor - dar pe drum drept va face frana de motor in orice treapta).
NU e indicat sa faci frana de motor in treptele 1 si 2. Decelerarea e totusi puternica, dar masina in spatele tau nu va beneficia de avertizare, ca in cazul franei de serviciu. In plus, uzura asupra ambreiajului (pana se tureaza motorul de la relanti la 4000 de ture sau cat ai in a 2-a la 60) sau socul daca lasi pedala brusc este destul de mare - de aia, pentru o retrogradare lina, mereu turez motorul din acceleratie inainte sa dau drumul la pedala de ambreiaj.
Raspunsul corect la intrebarea ta cred ca ar fi : faci frana de motor in a 3-a pana la o turatie mica (1500 rpm sa zicem), dupa care apesi ambreiajul si frana daca mai trebuie sa incetinesti, apoi bagi a 2-a si accelerezi.
Oricum, sa faci frana de motor in a 3-a de la 60 pana la 30 e mult mai bine decat sa bagi in a 2-a la 60 si sa mergi cu ambreiajul apasat pana la 30 cand lasi ambreiajul (?!)
28 Aug 2011, 08:28
Oricum, eu as zice ca este gresita abordarea problemei... Prin "stil de conducere" as aprecia o vedere de ansamblu, nu abordarea unei gropi, a unui canal sau a unui limitator de viteza.
Prin urmare, ca sa vorbim la modul general, ar trebui sa analizam modul de reducere a vitezei in oras de la 60 la 20 km/h fara franare de urgenta (iar aici ar intra si apropierea de o coloana care se deplaseaza cu viteza mai sus amintita, apropierea de un semafor care isi schimba culoarea si coloana se pune in miscare, apropierea de intrare intr-o intersectie unde nu ai prioritate etc).
Sunt curios cati din cei care au raspuns cu 2 si-ar pastra optiunea...
28 Aug 2011, 09:17
Oricum, autorul trebuie sa isi puna la punct un pic termenii si notiunile. Zice ca 'nu necesita frana de motor', dar in ambele situatii 'se calca frana'. Frana de motor o folosesti cand vrei sa decelerezi incet pe e distanta mare sau sa mentii viteza cand cobori o panta. De obicei, frana de motor se foloseste cand situatia nu necesita frana de serviciu, nu invers.
Astfel sunt 3 cazuri, in functie de distanta pe care o ai la dispozitie sa franezi - presupunem treapta 3, 60km/h :
1. franarea de urgenta : calci la podea ambreiajul si frana (oricum nu ai timp de mai mult)
2. franarea normala : iei piciorul de pe acceleratie si calci frana - fix inainte sa intri in subturatie, calci ambreiajul mentinand frana daca este necesar, dai a 2-a si accelerezi
3. franarea lenta : iei piciorul de pe acceleratie - fix inainte sa intri in subturatie, calci ambreiajul si apesi frana daca este necesar, dai a 2-a si accelerezi
28 Aug 2011, 09:38
am specificat cand ma gandesc la frana de motor ma gandesc la acea frana evidenta ... puteti inlocui "nu necesita frana de motor" cu nu "necesita franare brusca" pentru a fi corect. Am spus nu necesita frana de motor pentru ca anticipam ca vor fi useri care se vor gandi daca va fi zapada , daca va fi aglomerat si incercam si evit astfel de situatii.
Oricum multumesc pentru explicatiile amanuntite toxicristi.
28 Aug 2011, 11:14
$1 scrie:$2ricum, eu as zice ca este gresita abordarea problemei... Prin "stil de conducere" as aprecia o vedere de ansamblu, nu abordarea unei gropi, a unui canal sau a unui limitator de viteza.
Prin urmare, ca sa vorbim la modul general, ar trebui sa analizam modul de reducere a vitezei in oras de la 60 la 20 km/h fara franare de urgenta (iar aici ar intra si apropierea de o coloana care se deplaseaza cu viteza mai sus amintita, apropierea de un semafor care isi schimba culoarea si coloana se pune in miscare, apropierea de intrare intr-o intersectie unde nu ai prioritate etc).
Sunt curios cati din cei care au raspuns cu 2 si-ar pastra optiunea...

Eu mi-o pastrez. Franez si debreiez in acelasi timp.
28 Aug 2011, 11:28
Cu exceptia franarii de urgenta (cand, daca masina e intr-o treapta de viteza superioara, iti va muri motorul), nu este deloc recomandabil sa se circule distante mari cu masina pe liber, cu atat mai putin cu ambreiajul apasat.
Daca o franare normala se transforma, pe parcurs, in franare de urgenta, concomitent cu apasarea pedalei de frana pana la capat se apasa si ambreiajul.
28 Aug 2011, 12:44
Cine si unde spune ce este si ce nu recomandat? Apoi, in oras, unde se pot schimba datele problemei in termen de 1 secunda, cand ai timp sa decizi care e de urgenta si care nu? Eu merg pe ideea "better safe than sorry". Si merg asa cu a 4-a masina. Pana acum nu am distrus nici un ambreiaj.
As extrapola putin problema: cati stiu cum sa schimbe vitezele in functie de tipul de volanta de pe masina?
28 Aug 2011, 12:58
1q-le, sa inteleg ca orice franare inseamna automat apasarea pedalei de ambreiaj? Atentie ca nu stii intotdeauna ca franezi de la 60 pana la 20, 30 sau chiar 40km/h (in trafic vorbim)... E vorba de distanta pana la cel din fata,etc...
In schimb de multe ori dupa o incetinire apare necesitatea accelerarii (in oras foarte des), ceea ce e problema in cazul in care esti cu ambreiajul apasat.
28 Aug 2011, 13:06
Nu inseamna, asa franez eu

Si nu e nici o problema sa accelerez apoi.
28 Aug 2011, 13:22
frana de motor o folosesc de obicei cei care au un stil de condus linistit.
la stilul "smuls" alta este situatia. cati dintre noi au vazut ca in fata la 50-100 metri se afla o groapa semnalizata si vin altii din spate care accelereaza, ne depasesc, continua cu accelerarea si cand ajung in fata gropii pun frana brusc si ingenuncheaza masina? sunt o gramada care merg asa cu masina si culmea nu se grabesc, asta este stilul lor de mers. acei soferi sigur nu stiu ce inseamna frana de motor.
asa ca unii merg linistiti si folosesc ambreiajul la franare altii nu.
deci imi mentin ideea, corect ar fi sa incetinesti masina cu ambreiajul (daca distanta iti permite adica fara sa pui masina in nas) si cand ajungi la viteza optima ptr treapta a 2 a apesi ambreiajul si faci cuplarea.
daca franarea cu ajutorul motorului nu este destul de eficienta se poate folosi in acelasi timp si apasarea usoara a franei de picior.
28 Aug 2011, 13:24
Eu am judecat 'recomandabil' dupa faptul ca se elimina o uzura care nu aduce niciun beneficiu.
Cum adica cum ai timp sa iti dai seama? Una e cand ai 50 de metri sa franezi, si alta e cand iti iese un caine si ai 10. Apesi pedala la fel in ambele cazuri?
Dupa cum spuneam, la franarea de urgenta trebuie apasaate ambele pedale. Dar la o franare normala, apasarea ambreiajului nu ofera niciun avantaj, din contra.
28 Aug 2011, 13:31
Ba ofera

Sunt deja pregatit sa retrogradez in treapta inferioara. Vorbim strict de mersul in oras, in special in Bucuresti. Pentru ca se sepcifica destul de clar in primul post, coboram de la 60 la 20. Cu siguranta la 60 eram in a 3-a deci voi fi nevoit sa cobor in a 2-a.
28 Aug 2011, 13:47
la 60/h in a treia eu am cam 3000 rot/min. deci pot linistit sa folosesc frana de motor prin simplu fapt ca nu mai accelerez si sa cobor la 1800 rot /min, turatie care este fr apropiata de viteza de 20/h. atunci pot sa apas ambreiajul si sa retrogradez.
28 Aug 2011, 14:41
Pai asta ziceam , diferenta dintre unul care apasa si frana si ambreiajul si apoi e pregatit sa schimbe in inferioara si unul care apasa doar frana, e pregatit sa schimbe in inferioara si apasa ambreiajul doar cand trebuie sa faca acest lucru este ca al doilea a uzat mai putin ambreiajul. Si are si un plus de siguranta si consum mai mic.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.