04 Mai 2007, 16:53
20 Mai 2008, 11:34
20 Mai 2008, 11:41
20 Mai 2008, 12:00
20 Mai 2008, 12:12
pe standuri dyno se testeaza si doar ansamblele, adica motorul de unul singur, sau cutia (plus motor de referinta)...depinde ce urmaresti sa afli, sau ce ai tunat
20 Mai 2008, 12:14
$1 scrie:$2ow...chiar te-ai documentat![]()
Pe linga punerea pe "rampa" si evident legat, ii simuleaza si "vintul" la viteza xxx km/h ca sa ii aduca motorului aportul de aer necesar altfel ar crapa toate pe tester.
20 Mai 2008, 12:36
20 Mai 2008, 12:38
$1 scrie:$2ow...chiar te-ai documentat

$1 scrie:$2Doar ca ma dezamagesti un pic....mai ales dupa toata discutia cu rpm vs viteza
Puterea motorului (kW) ce legatura cu cutia?? Cuplul da....dar puterea....
20 Mai 2008, 12:56
$1 scrie:$2Pai intre primul si al doilea mesaj a trecut un an de zile
20 Mai 2008, 13:03
20 Mai 2008, 13:14
20 Mai 2008, 13:19
$1 scrie:$2-as hazarda si as zice ca se masoara puterea la roata si se calculeaza folosind multiplicatorul cutiei/diferential(elor)ui pentru treapta respectiva.
Oricum cred ca puterea efectiva (la roata) te intereseaza, nu neaparat a motorului.

$1 scrie:$2ntreb si aici: cum se poate masura pe dyno puterea motorului atata vreme cat puterea la roata e mai mica? Faceti-ma sa inteleg!
20 Mai 2008, 13:27
stiu ca e o stupizenie, nu da
....ma refer la cele de camioane care au nshpe trepte si scot tone de cuplu?
20 Mai 2008, 13:34
$1 scrie:$2andamentul cutiei cred ca il calculeaza prin masurarea unui motor la volanta si apoi prin cutie, compara si obtin randamentul cutiei. Evident in fabrica, nu la orice tester. Oricum, cred ca se stie din momentul conceptiei randamentul pe care il poate obtine.
Apropos...in cazul cutiilor cu "randament" peste 100%...stiu ca e o stupizenie, nu da
....ma refer la cele de camioane care au nshpe trepte si scot tone de cuplu?
20 Mai 2008, 13:43

20 Mai 2008, 14:15
$1 scrie:$2-as hazarda si as zice ca se masoara puterea la roata si se calculeaza folosind multiplicatorul cutiei/diferential(elor)ui pentru treapta respectiva.
Oricum cred ca puterea efectiva (la roata) te intereseaza, nu neaparat a motorului.
$1 scrie:$2e hazardezi dar nu castigi intotdeauna
P_roata = P_motor * RandamentCutie
RandamentCutie pare a fi cam 85 % ~ 90 %
Multiplicatorul cutiei / diferentialului nu iti influenteaza puterea.$1 scrie:$2ntreb si aici: cum se poate masura pe dyno puterea motorului atata vreme cat puterea la roata e mai mica? Faceti-ma sa inteleg!
Se cam cunoaste procentul cu cat e mai mica puterea la roata fata de cea la motor, acel 10 - 15 % (din datele producatorului, din experienta celui care face masuratoarea, din comparatie cu alte cutii de viteze de acelasi nivel de performanta).
Daca faci masuratori pe dyno pentru a vedea cat de eficace este o anumita modificare la motor, nici nu prea te intereseaza cat sunt pierderile in cutia de viteze ci te intereseaza castigul dupa modificare relativ la ce ti-a rezultat inainte de modificare.
20 Mai 2008, 14:29
$1 scrie:$2Nu prea merge. Cititi inca o data "plangerile" colegilor care au facut chiptuning si care au fost la dyno. Chestia cu "se cam cunoaste" sau "din experienta celui de acolo" cade instantaneu. Masinile sunt exploatate diferit, uzurile sunt diferite iar un rezultat dat cu aproximatie nu isi justifica pretul operatiunii.
$1 scrie:$2Studiu de caz: masina de 2 ani, 200.000 km, 2.0TDCi 136CP, cutie 6 trepte. Alta masina, acelasi model, tot cu 2 ani vechime, acelasi motor, aceeasi cutie, dar cu 30.000km la bord. Cum calculam puterea? Ce ne facem daca rezultatele difera? Etc...
20 Mai 2008, 14:42
$1 scrie:$2$1 scrie:$2Nu prea merge. Cititi inca o data "plangerile" colegilor care au facut chiptuning si care au fost la dyno. Chestia cu "se cam cunoaste" sau "din experienta celui de acolo" cade instantaneu. Masinile sunt exploatate diferit, uzurile sunt diferite iar un rezultat dat cu aproximatie nu isi justifica pretul operatiunii.
Acesta este un risc pe care ti-l asumi cand masori performantele motorului prin cutia de viteze.
Si as adauga ca la fel de importanta este si starea ambreiajului, poate chiar mai importanta.
Dar daca faci o masuratoare inainte si dupa tuning cu aceeasi transmisie, o sa-ti dai seama daca ai castigat ceva prin acel tuning si de fapt asta te intereseaza.
Ei bine, asta nu intelege lumea care se plange! Ei se plang ca nu au pe rezultate "acei 115CP pe care mi i-a promis de la cei 90 pe care ii aveam initial". Care ii avea LA MOTOR! Asta e chestia pe care nu o inteleg cei cu plangerile!
Din cate stiu eu, nu exista nici o metoda de a masura puterea motorului prin cutia de viteze si apoi sa calculezi cu precizie 100 % puterea la volanta.
Daca tie ti-a spus cineva asa ceva, cred ca n-a fost tocmai sincer.
Nu mie, eu stiu exact ce sa cer si unde sa ma uit![]()
Mai apoi, cati dintre colegii de care spui tu sunt 100 % siguri ca au pe grafic puterea la motor sau puterea la roata ?
Cati au intrebat acest amanunt cand au iesit din atelierul de tuning cu graficul in mana ?
Sa ne intrebam mai exact cati stiu/stiau de aceasta diferenta! Sa zic... 5%?
Cata incredere ai in operatorii respectivelor aparate, care au pana la urma interesul lor sa-si vanda marfa ?
Eu vad graficul inainte si dupa tuning si mi-e clar ce si unde s-a modificat.
20 Mai 2008, 15:07

20 Mai 2008, 17:00
20 Mai 2008, 20:00
20 Mai 2008, 20:43
20 Mai 2008, 21:04
$1 scrie:$2a si completare, vedeti poza atasata (multumiri muzica9).
Graficul cel mai de jos care creste usor cu turatia figureaza sub denumirea "Lost[HP]". Adica tocmai pierderile in transmisie (si probabil si in cauciucuri).
20 Mai 2008, 21:12
$1 scrie:$2un dar cum interpretam acel grafic. practic cit este pierderea? la 4500 rpm sunt aproape 55 de cai. la 3000 rpm 20 cai.
20 Mai 2008, 21:14
$1 scrie:$2$1 scrie:$2un dar cum interpretam acel grafic. practic cit este pierderea? la 4500 rpm sunt aproape 55 de cai. la 3000 rpm 20 cai.
Exact asta inteleg si eu de pe grafic.
Am impresia ca acel grafic include si rotile (cauciucurile), ceea ce probabil ca explica de unde sunt 55 de cai la 4500 RPM.
Daca ne spui in ce treapta de viteza s-a facut masuratoarea, vom putea determina pierderile in functie de viteza masinii.
Dar si aici e cu doua ramificatii, ca in acele pierderi nu sunt incluse pierderile aerodinamice, foarte dependente de viteza.
20 Mai 2008, 21:22
20 Mai 2008, 21:27
$1 scrie:$2eci 4500 RPM = 260 km/h.
Asta inseamna 2250 RPM = 130 km/h, turatie la care pierderile sunt de vreo 15 CP.
Pare perfect plauzibil.
20 Mai 2008, 21:46
21 Mai 2008, 03:21
pe poza scrie 140
si de fapt sunt 134
care de fapt sunt doar vreo 115
daca scazi pierderea la 3355 de ture 
Se incearca simularea in conditii cit mai apropiate de realitate, pentru ca la 260kmh, chiar si cu vint de 100kmh din spate, masina ar trebui sa "suporte" forta unui vint de 160kmh din fata.
21 Mai 2008, 03:36