Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...
Sursa: http://www.avocatnet.ro/content/articles?id=13396
18 Octombrie 2008
Alin Popescu
"Conduci pe o autostrada cu trafic intens. Masina din fata ta isi aprinde stopurile de frana. Urmeaza sa opreasca sau doar incetineste? In realitate, incetineste pana la 100 de km/ora si apoi luminile de frana se sting. Reduci viteza din instinct. Apoi, fara niciun avertisment, masina din fata opreste brusc. De abia ai timp sa opresti si tu. Cel din spatele tau, insa, nu mai e atat de norocos si iti sifoneaza bara din spate. Frumos mod de a incepe o calatorie...
Frana si deceleratie. Efectul e acelasi
Intrebarea de astazi are legatura cu stopurile de frana si cu situatiile care se intampla tot mai des pe sosele, in special pe cele de mare viteza. Problema cu sistemul de semnalizare a opririi masinilor in trafic este ca functioneaza doar in doua sensuri: pornit si oprit. Se aprinde lumina, se stinge lumina. De parca franele ar fi toate la fel.

In realitate, nu ai de unde sa stii cat de violenta este franarea pe care o face cel din fata ta. Mai mult, in cazul in care masina decelereaza puternic, (la impact, probabil!-comentariul meu) nici macar nu se aprind stopurile de frana. Pentru ca, in teorie, soferul nici macar nu a atins pedala in cauza.
De ce nu semnalizeaza masinile cand deceleram?
De aceea, asa cum legea obliga producatorii de masini sa le echipeze cu semnalizatoare si sisteme de avarie, ar trebui sa le impuna si o modalitate prin care sa semnalizeze decelerarea brusca sau nivelul de violenta al franei pe care o pune soferul din fata. Un sistem care sa aprinda stopurile de frana mai mult sau mai putin. Un sistem care sa faca franele sa lumineze intermitent la decelerare brusca. Si tot asa.
Unii producatori au inceput deja sa-si echipeze masinile cu astfel de sisteme. In lumea in care becurile cu filament au primit interzis de la autoritatile europene, e normal sa se impuna si masinilor noi sa aiba mai multe sisteme de siguranta a pasagerilor.
E un moft o astfel de idee?
Am putea gandi ca, in conditiile crizelor sociale, economice, politice, de clima sau moravuri pe care le traversam acum, o astfel de necesitate este un moft. Probabil ca e. Dar, din punctul meu de vedere, e genul de moft care salveaza vieti.
Pentru ca, orice am face, in lumea de astazi legea se respecta tot mai putin, sperietoarea cu amenzile radar ramane doar pentru cei care nu isi pot permite sa le plateasca, iar oamenii mor nevinovati pentru ca realitatea nu are nicio legatura cu practica de pe strazi.
Credeti ca e nevoie sa ne gandim si la astfel de probleme? sau ar trebui sa ne limitam la a comenta inflatia, politicile de creditare, criza financiara sau legislatia incoerenta din Romania? "
Acesta a fost articolul.
Sunt convins ca fiecare dintre noi a avut probleme de acest gen. Cu totii ati intalnit in trafic masini carora nu le functioneaza stopurile, masini (in special cele vechi sau cele "tunate" in fata blocului) carora abia li se mai intrezaresc luminile, sau mai nou, o serie de Loganuri ale caror stopuri de frana stau permanent aprinse, ceea ce are acelasi rezultat, si anume ca nu isi ating scopul.
De asemenea, dincolo de problemele de "material rulant" sunt cele ale soferilor care fie nu respecta distanta regulamentara si orice frana se transforma intr-o franare "pe viata si pe moarte", fie desi lasa o oarecare distanta conduc "la bara din fata", ca sa folosesc o expresie de realizator de emisiuni tv.
La polul opus se situeaza cei care au masini cu sisteme de lumini functionale, care pastreaza si distanta regulamentara si care urmaresc traficul din fata lor nu la prima masina, ci la trei-patru inainte. Si carora, de multe ori le datoram fie integritatea noastra si a masinilor noastre, fie ore bune scutite prin evitarea de blocaje cauzate de accidente.
Personal, ma straduiesc pe cat posibil sa ma incadrez in ce-a de-a doua categorie. Si pana acum am reusit, insa permanent invat cate ceva. Ca de exemplu, faptul ca daca masina tot nu e prevazuta cu sistem de aprindere a avariilor la franarea brusca, poti sa aprinzi avariile manual, ceea ce mi-a intrat in reflex. De asemenea, folosirea luminilor de avarii atunci cand observ ca masinile din fata opresc complet.
Cu prezentul topic nu intentionez sa critic sau sa ma dau inteligent, ci doar sa atrag atentia asupra acestei componente importante a traficului rutier. Astept sugestiile voastre si sper ca topicul sa fie de folos incepatorilor.
Spor la toate cele si drumuri bune!
Motiv: e mai util la "Info"
-
Wlaad - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 272
- Membru din: 10 Oct 2006, 12:23
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Mondeo MK5 2.0 TDCI