Noutăţi din lumea automobilistică
Răspunde

Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

18 Oct 2008, 10:45

Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta.

Sursa: http://www.avocatnet.ro/content/articles?id=13396

18 Octombrie 2008
Alin Popescu

"Conduci pe o autostrada cu trafic intens. Masina din fata ta isi aprinde stopurile de frana. Urmeaza sa opreasca sau doar incetineste? In realitate, incetineste pana la 100 de km/ora si apoi luminile de frana se sting. Reduci viteza din instinct. Apoi, fara niciun avertisment, masina din fata opreste brusc. De abia ai timp sa opresti si tu. Cel din spatele tau, insa, nu mai e atat de norocos si iti sifoneaza bara din spate. Frumos mod de a incepe o calatorie...

Frana si deceleratie. Efectul e acelasi
Intrebarea de astazi are legatura cu stopurile de frana si cu situatiile care se intampla tot mai des pe sosele, in special pe cele de mare viteza. Problema cu sistemul de semnalizare a opririi masinilor in trafic este ca functioneaza doar in doua sensuri: pornit si oprit. Se aprinde lumina, se stinge lumina. De parca franele ar fi toate la fel. :)

In realitate, nu ai de unde sa stii cat de violenta este franarea pe care o face cel din fata ta. Mai mult, in cazul in care masina decelereaza puternic, (la impact, probabil!-comentariul meu) nici macar nu se aprind stopurile de frana. Pentru ca, in teorie, soferul nici macar nu a atins pedala in cauza.

De ce nu semnalizeaza masinile cand deceleram?
De aceea, asa cum legea obliga producatorii de masini sa le echipeze cu semnalizatoare si sisteme de avarie, ar trebui sa le impuna si o modalitate prin care sa semnalizeze decelerarea brusca sau nivelul de violenta al franei pe care o pune soferul din fata. Un sistem care sa aprinda stopurile de frana mai mult sau mai putin. Un sistem care sa faca franele sa lumineze intermitent la decelerare brusca. Si tot asa.

Unii producatori au inceput deja sa-si echipeze masinile cu astfel de sisteme. In lumea in care becurile cu filament au primit interzis de la autoritatile europene, e normal sa se impuna si masinilor noi sa aiba mai multe sisteme de siguranta a pasagerilor.

E un moft o astfel de idee?
Am putea gandi ca, in conditiile crizelor sociale, economice, politice, de clima sau moravuri pe care le traversam acum, o astfel de necesitate este un moft. Probabil ca e. Dar, din punctul meu de vedere, e genul de moft care salveaza vieti.

Pentru ca, orice am face, in lumea de astazi legea se respecta tot mai putin, sperietoarea cu amenzile radar ramane doar pentru cei care nu isi pot permite sa le plateasca, iar oamenii mor nevinovati pentru ca realitatea nu are nicio legatura cu practica de pe strazi.

Credeti ca e nevoie sa ne gandim si la astfel de probleme? sau ar trebui sa ne limitam la a comenta inflatia, politicile de creditare, criza financiara sau legislatia incoerenta din Romania? "

Acesta a fost articolul.

Sunt convins ca fiecare dintre noi a avut probleme de acest gen. Cu totii ati intalnit in trafic masini carora nu le functioneaza stopurile, masini (in special cele vechi sau cele "tunate" in fata blocului) carora abia li se mai intrezaresc luminile, sau mai nou, o serie de Loganuri ale caror stopuri de frana stau permanent aprinse, ceea ce are acelasi rezultat, si anume ca nu isi ating scopul.

De asemenea, dincolo de problemele de "material rulant" sunt cele ale soferilor care fie nu respecta distanta regulamentara si orice frana se transforma intr-o franare "pe viata si pe moarte", fie desi lasa o oarecare distanta conduc "la bara din fata", ca sa folosesc o expresie de realizator de emisiuni tv.

La polul opus se situeaza cei care au masini cu sisteme de lumini functionale, care pastreaza si distanta regulamentara si care urmaresc traficul din fata lor nu la prima masina, ci la trei-patru inainte. Si carora, de multe ori le datoram fie integritatea noastra si a masinilor noastre, fie ore bune scutite prin evitarea de blocaje cauzate de accidente.

Personal, ma straduiesc pe cat posibil sa ma incadrez in ce-a de-a doua categorie. Si pana acum am reusit, insa permanent invat cate ceva. Ca de exemplu, faptul ca daca masina tot nu e prevazuta cu sistem de aprindere a avariilor la franarea brusca, poti sa aprinzi avariile manual, ceea ce mi-a intrat in reflex. De asemenea, folosirea luminilor de avarii atunci cand observ ca masinile din fata opresc complet.

Cu prezentul topic nu intentionez sa critic sau sa ma dau inteligent, ci doar sa atrag atentia asupra acestei componente importante a traficului rutier. Astept sugestiile voastre si sper ca topicul sa fie de folos incepatorilor.

Spor la toate cele si drumuri bune!
Ultima oară modificat de Alen pe 18 Oct 2008, 12:47, modificat 1 dată în total.
Motiv: e mai util la "Info"

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

18 Oct 2008, 10:51

si io apas pe avarii la frinarea brusca, la fel ca si atunci cind coloana din fata mea stationeaza

si am mai invatat un lucru, pe autostrada in franta (eram pasager in autocar): erau panouri pe marginea autostrazii care iti indicau sa lasi spatiu fata de masina din fata ta egal cu trei linii intermitente care separa benzile

ce ma dranjeaza cel mai mult in Romania este ca se merge "prea strins" fata de masina din fata

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

18 Oct 2008, 11:21

Pe autostradă stau cam la 3 mașini de "competiție", dar în oraș merg cam la 1 metru cât să pot să fandez st, dr la nevoie.

Deh boala românului de a merge la "aspirație". Pe autostradă e chiar periculos original.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

18 Oct 2008, 11:41

Si eu stiu ca pe autostrazile din Europa daca frinezi brusc trebuie sa dai avarii, ca si atunci cind ai frinat pina la oprire si esti ultimul in coloana - mi se pare elementar acest lucru; cit despre pastrarea distantei de siguranta, daca nu te orientezi dupa liniile de demarcatie e bine sa lasi pina in cel din fata jumatate din viteza, adica daca ai 140 km/h lasi ochiometric 70m pina in fata.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 18:53

pai din cate stiu eu, astfel de masuri deja au fost luate. de exemplu noul mondeo (si probabil multe alte marci) are ca optional ceva de genu "activarea automata a avariilor la franare brusca". intr-adevar, o dotare foarte utila.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 19:07

nu e numai pe noul Mondeo, este si pe Fiesta MK6 ca dotare optionala si se cheama EBA (Emergency Brake Assist)

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 19:23

cred (de fapt sunt sigur) ca faci o confuzie.
EBA are si Mondeo-ul meu din 2004, dar este cu totul altceva, nu are legatura cu activarea avariilor. te ajuta sa opresti in situatiile de urgenta. mai precis:
Emergency Brake Assist (EBA) is a safety system in vehicles designed to ensure maximum braking power is used in an Emergency stop situation. By interpreting the speed and pressure at which the brake pedal is pushed, the system detects if the driver is trying to execute an emergency stop, and if the brake pedal is not fully applied, the system overrides and fully applies the brakes until the Anti-lock braking system (ABS) takes over to stop the wheels locking up. (am ingrosat ceea ce face de fapt EBA-ul)

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 19:36

viewtopic.php?f=3&t=5265&start=0

si mai vorbim dupa

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 19:49

Functia EBA are ca optiune, mai nou, si aprinderea avariilor dar asta nu inseamna ca EBA reprezinta DOAR activarea avariilor; exista masini de ani buni cu functii precum EBA sau EBD la care nu se aprinde nimic; probabil ca, mai nou, s-a activat in ECU-ul fiecarei masini si functia de aprindere avarii in momentul in care senzorii detecteaza o crestere mare si mai ales brusca a presiunii in instalatia de frina.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 20:03

$1 scrie:$2ttp://clubford.ro/viewtopic.php?f=3&t=5265&start=0
si mai vorbim dupa

da, am citit tot, si totusi cred ca tu trebuie sa citesti mai atent definitia EBA-ului.

in plus, uite ce zice cineva:

$1 scrie:$2tiu ca nu s-a mai scris de mult pe aici, dar acum am vazut si eu topicul. Eu am doar EBD. Mi se aprind avariile (singure) la franare violenta chiar si de le 30 la ora.
Deci - daca frana e apasata destul de brusc merge si la cei care nu au EBA ci doar EBD.


si inca ceva: de ce in optionalele configuratorului Ford nu apar cele doua ca avand vreo conexiune?
de exemplu:
- IVD - sistem dinamic interactiv (include ESP, TCS si EBA)
..........
.........
- Lumini de avarie - activare automata la franarea de urgenta

deci sunt doua chestii total independente. nu se specifica nicaieri ca EBA-ul ar avea vreo legatura cu activarea avariilor. ma rog, poate stii tu mai multe.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 20:07

$1 scrie:$2unctia EBA are ca optiune, mai nou , si aprinderea avariilor

exact. mai nou, bine zis.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 20:23

$1 scrie:$2unctia EBA are ca optiune, mai nou, si aprinderea avariilor dar asta nu inseamna ca EBA reprezinta DOAR activarea avariilor; exista masini de ani buni cu functii precum EBA sau EBD la care nu se aprinde nimic; probabil ca, mai nou, s-a activat in ECU-ul fiecarei masini si functia de aprindere avarii in momentul in care senzorii detecteaza o crestere mare si mai ales brusca a presiunii in instalatia de frina.


cred ca acest post reprezinta situatia reala existenta...
am vrut doar sa subliniez ca optiunea de aprindere a avariilor exista si pe Fiesta, chiar inainte de lansarea lui New Mondeo


$1 scrie:$2ai din cate stiu eu, astfel de masuri deja au fost luate. de exemplu noul mondeo (si probabil multe alte marci) are ca optional ceva de genu "activarea automata a avariilor la franare brusca". intr-adevar, o dotare foarte utila.


de la postul tau pornisem, post din care s-ar putea intelege ca abia incepand cu generatia lui New Mondeo s-a introdus activarea automata a avariilor la franarea de urgenta....ca are legatura sau nu cu EBA, nu are prea mare importanta...
sesizezi nuanta ?

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

19 Oct 2008, 21:39

Am inteles in topicul asta de la Claudiu (cel citat) ca daca ai fie si EBD (dar mai ales EBA) avariile se aprind la frinare brusca.Lamuriti-ma si pe mine ..eu am si EBD si EBA si cu toate astea ar fi trebuit sa vad ca se aprind atunci cind am apasat violent pe frina .O mica neatentie in trafic si a trebuit sa apas pina la fund si extrem de brusc frina ca sa evit un accident .S-a lasat cu scartaieturi "impresionante"...dar cu aprinderea avariilor nu prea :-?? Ce se intampla? Masina fiind destul de noua pentru mine imi atrage atentia fiecare zgomot sau sunet ciudat care se aude in habitaclu si nu numai...asa ca nu aveam cum "sa ratez" aprinderea avariilor.Poate gasiti voi o explicatie.Bafta

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

20 Oct 2008, 11:58

$1 scrie:$2i io apas pe avarii la frinarea brusca, la fel ca si atunci cind coloana din fata mea stationeaza

si am mai invatat un lucru, pe autostrada in franta (eram pasager in autocar): erau panouri pe marginea autostrazii care iti indicau sa lasi spatiu fata de masina din fata ta egal cu trei linii intermitente care separa benzile

ce ma dranjeaza cel mai mult in Romania este ca se merge "prea strins" fata de masina din fata


Eu merg de multe ori pe A2 si de obicei merg dupa principiul "Cine pupa'n c*r plateste* Am grija doar in fata. Cand ma opresc sau am viteza mult prea mica dau avariile. Nu mie frica de sifonarile usoare, ci doar ca ar putea sa vina unu cu o viteza mult prea mare, si ar putea sa ma faca pachet. Pe autostrazi nu am avut nici un fel de incitent pana acum, in schimb intre Valcea- Pitesti e imposibil sa trec o data fara sa calc pe marginea drumului din cauza celor care depasesc fara sa aprecieze distanta.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

20 Oct 2008, 12:04

$1 scrie:$2erg dupa principiul "Cine pupa'n c*r plateste* Am grija doar in fata.

si daca te pupa unu din spate mai serios si iti tzii dupa aia masina 3 luni in service doar din cauza ca ti-a fost lene sa apesi avariile, atunci cine plateste mai mult? ala care iti repara masina sau tu, care 3 luni n-o sa ai masina? (sa nu mai zic de zilele pierdute cu politie, declaratii, asigurari, etc)

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

20 Oct 2008, 12:26

$1 scrie:$2m inteles in topicul asta de la Claudiu (cel citat) ca daca ai fie si EBD (dar mai ales EBA) avariile se aprind la frinare brusca.Lamuriti-ma si pe mine ..eu am si EBD si EBA si cu toate astea ar fi trebuit sa vad ca se aprind atunci cind am apasat violent pe frina .O mica neatentie in trafic si a trebuit sa apas pina la fund si extrem de brusc frina ca sa evit un accident .S-a lasat cu scartaieturi "impresionante"...dar cu aprinderea avariilor nu prea :-?? Ce se intampla? Masina fiind destul de noua pentru mine imi atrage atentia fiecare zgomot sau sunet ciudat care se aude in habitaclu si nu numai...asa ca nu aveam cum "sa ratez" aprinderea avariilor.Poate gasiti voi o explicatie.Bafta

Zgomotul de la avarii s-ar putea sa se auda doar la actionarea butonului de pe bord...
Cand pui frana auzi cand se aprind stopurile? :))

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

20 Oct 2008, 14:41

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2erg dupa principiul "Cine pupa'n c*r plateste* Am grija doar in fata.

si daca te pupa unu din spate mai serios

Nu ma pupa!

P.S. citeste tot, nu lua doar fragmente.
Ultima oară modificat de KomandantuR pe 20 Oct 2008, 15:24, modificat 1 dată în total.
Motiv: Ti-am sters al doilea post. Putintica rabdare, stimabile, se incarca mai greu...

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

20 Oct 2008, 21:52

si eu practic de multa vreme pornirea avariilor la frane mai tari sau cand sunt ultimul intr-o coloana ce incetineste/opreste.

masina mea nu e dotata cu sitem care sa porneasca automat avariile la frane mai puternice...
intrebarea mea e: am putea face ceva, o modificare sa avem toti 'optiunea' asta???

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

20 Oct 2008, 22:14

focusul meu are sistem de aprindere a avariei. dar intra doar la frinarile f,f,f,f, f vilolente. in 2 ani cred ca o singura data s-a intimplat. daca pun o frina mai brusc, intra doar abs-ul. luminile de avarie nu.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

20 Oct 2008, 22:29

Am tras și eu câteva frâne violente până la zero de când am focusul și nu am auzit să se fi aprins.
Când se aprind avariile automat se aud switchurile de la siguranțe.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 10:15

aprinderea avariilor (hazards) in cazul franarii de urgenta poate fi activata/dezactivata din computerul de bord
cei care au masini echipate cu EBA,EBD ... sa verifice daca aceasta functie este activata

factorul de decizie la declasarea avariilor nu este puterea cu care se pasa pedala ci viteza, cu alte cuvinte ... atunci cand se franeaza de urgenta/din reflex/speriat

drumuri bune !

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 13:27

@Mihai L: Buna gluma .Cred ca m-am exprimat gresit .Vroiam sa spun ca nu am zarit nici un "semn" pe computer sau ceva apris pe bord atunci cind s-au aprins avariile la frinarea brusca.Daca exista asa ceva...intreb nu dau cu paru'.Mie mi se pare o intrebare pertinenta.

@muzica9: zi-mi si mie te rog cum ti-ai dat seama ca avariile s-au aprins in timp ce frinai violent .merci Bafta

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 14:21

wlaad : foarte interesant articolul.
am vazut (tv) ca la ford gt ca in momentul cand punea frana (orice tip, nu neaparat violenta), stopurile faceau intermitent dar puternic, parca erau stroboscoape. nu aveai cum sa nu il vezi. ar fi foarte bun un asa sistem la franarile bruste.
eu am fiesta si in manual si la mine scrie ca daca pui frana brusc dar sa ai peste 70 parca ti se aprind avariile. inca nu am vazut sa se intample asta desi am pus de mai multe ori frane bruste.
am facut de curand un drum de la drobeta turnu severin pana la constanta si din punctul de vedere al aprinderii avariilor la franarea de urgenta, in judetul mehedinti 99% foloseau acest sistem, mai ales la zonele in lucru cu semafoare unde se circula pe un singur fir, indepartandu-ma de mehedinti, pe la craiova am mai gasit cam 3 care au pus avariile, apoi inca 1 pe centura bucuresti (care e posibil sa nu fi fost bucurestean), si apoi nimic. in oras la mine, constanta, nu am vazut pe nimeni sa faca asta desi e foarte util si ar fi "politicos" in trafic sa anunti schimbarea brusca de regim de mars. aici avariile se interpreteaza altfel...

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 14:24

$1 scrie:$2laad : foarte interesant articolul.
am vazut (tv) ca la ford gt ca in momentul cand punea frana (orice tip, nu neaparat violenta), stopurile faceau intermitent dar puternic, parca erau stroboscoape. nu aveai cum sa nu il vezi. ar fi foarte bun un asa sistem la franarile bruste.


Te-ai gandit ce specatcol de lumini ar fi in Bucuresti cand se lasa seara si aglomeratia??? =)) Ar trebui sa umble toti cu ochelari de soare...

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 14:33

cum o dai tot e aiurea ...
ar mai fi varianta sa ne punem toti radare la masina (pilot automat d-ala nou) si cand cel din fata franeaza brusc sa franeze masina noastra singura.
serios acum, treaba cu avariile e buna.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 14:35

Pe tg-jiu - valcea - bucuresti la toate cozile am vazut avarii pornite.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 14:39

$1 scrie:$2am vazut (tv) ca la ford gt ca in momentul cand punea frana (orice tip, nu neaparat violenta), stopurile faceau intermitent dar puternic, parca erau stroboscoape.

eh, nici asa nu e bine. devine rutina. si te priveaza de posibilitatea de a sa deosebi o frana violenta si neasteptata de o incetinire.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 15:34

$1 scrie:$2
@muzica9: zi-mi si mie te rog cum ti-ai dat seama ca avariile s-au aprins in timp ce frinai violent .merci Bafta


a pornit releul de la panoul de sigurante+ afisajul in bord. exact ca atunci cind pui avaria pt citeva secunde.

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 16:01

Cred ca subiectul a deviat de la problema initiala aceea de a frina mai inteligent la ce-ar fi cool sa stie masina sa faca, adica sa bage avariile la frine mai violente.
Dupa parerea mea, modul cel mai inteligent de a frina este sa NU trebuiasca sa te infigi in pedala si sa intepenesti pe asfalt pentru ca lovitura la 100km direct in spate te cam rupe. Evident si ala din spate pune frina dar nu poti sa stii niciodata CINE e in spate (parerea mea ca e diferenta daca in spate e o masina cu frine performante sau o dacie veche ori un TIR lansat) si CE face altceva decit sa stea cu ochii pe trafic (dormit, scobit in nas, mincat, admirat peisajul etc etc etc)

Avariile sunt SUPER ok atunci cind este o situatie MAI riscanta decit de obicei dar nu rezolva intru totul problema. ABS, EBD, ESP, XYZ sunt foarte ok insa nu suplinesc intru totul si nici nu garanteaza evitarea impactului. Pe sistemul "better safe than sorry", mai mult spatiu fata de cel din fata, frinare mai "lina", pericol mai mic...

Re: Sa punem frana mai inteligent. Poate ajuta...

21 Oct 2008, 20:05

$1 scrie:$2um o dai tot e aiurea ...
ar mai fi varianta sa ne punem toti radare la masina (pilot automat d-ala nou) si cand cel din fata franeaza brusc sa franeze masina noastra singura.
serios acum, treaba cu avariile e buna.

$1 scrie:$2red ca subiectul a deviat de la problema initiala aceea de a frina mai inteligent la ce-ar fi cool sa stie masina sa faca, adica sa bage avariile la frine mai violente.
Dupa parerea mea, modul cel mai inteligent de a frina este sa NU trebuiasca sa te infigi in pedala si sa intepenesti pe asfalt pentru ca lovitura la 100km direct in spate te cam rupe. Evident si ala din spate pune frina dar nu poti sa stii niciodata CINE e in spate (parerea mea ca e diferenta daca in spate e o masina cu frine performante sau o dacie veche ori un TIR lansat) si CE face altceva decit sa stea cu ochii pe trafic (dormit, scobit in nas, mincat, admirat peisajul etc etc etc)

Avariile sunt SUPER ok atunci cind este o situatie MAI riscanta decit de obicei dar nu rezolva intru totul problema. ABS, EBD, ESP, XYZ sunt foarte ok insa nu suplinesc intru totul si nici nu garanteaza evitarea impactului. Pe sistemul "better safe than sorry", mai mult spatiu fata de cel din fata, frinare mai "lina", pericol mai mic...

Exact asta vroiam sa propun si eu ca varianta la diversele sisteme de aprindere avarii, abs-uri si ebd-uri sau pilot automat cu radar: haideti sa "belim" mai bine ochii la trafic, sa nu mai conducem la bara din fata ci intr-un mod anticipativ si preventiv, cu spatiu mare pina in cel din fata in functie si de anotimp si aderenta si sa nu ne lasam total pe mina sistemelor electronice care sint minunate dar tot de om facute, deci cu limite in functionare.
Răspunde